Sosiaalinen media on erottamaton osa miljardien ihmisten arkea. Sen kautta pidetään yhteyttä ystäviin, sukulaisiin ja tuttuihin, jaetaan videoita, myydään tuotteita, etsitään vertaistukea ryhmistä ja etsitään myös tarjouksia ja kampanjoita.
Sosiaalisen median taloudelliset hyödyt ovat melkoisia niin yrityksille kuin käyttäjille. Jokainen ala voi hyödyntää sitä. Esimerkiksi eksklusiivinen netticasino bonus on yksi etuus, josta rahapelisivustojen seuraajat voivat hyötyä. Verkkokaupat voivat yhtä lailla jakaa tarjouskoodeja ja tiedottaa erikoistarjouksistaan sometileillään.
Mahdollisuudet eivät kuitenkaan pääty tähän. Itse sosiaalisen median tilit voivat toimia rahaa tuottavina yrityksen osina. Varsinkin isommat toimijat, kuten Youtube ja Instagram, maksavat suuria määriä seuraajia oleville tileille niillä tehdyistä klikkauksista ja aktiivisuudesta.
Tällä tavoin lähes kuka tahansa hyvällä idealla, taidoilla ja kovalla työnteolla varustettu somekäyttäjä voi rikastua. Tutustutaan muutamaan tapaan, miten voit hyödyntää somea itse tai yritystoiminnassasi.
Sosiaalisen median taloudelliset hyödyt yritykselle
Sosiaalinen media on itsessään erinomainen alusta mille tahansa yritykselle. Se sisältää valmiiksi jättimäisen jäsenmäärän, jonka joukosta on melko helppo löytää oma kohdeyleisö kohdennetun mainonnan ja markkinointikampanjoiden myötä. Lisäksi somen kautta voi markkinoida tuotteita some-vaikuttajien välityksellä.
Jos kuitenkin mennään ihan alkumetreille, niin ensimmäiseksi ihan jokaisella yrityksellä tulisi olla jonkinlaista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Oman tilin ei tarvitse kuitenkaan olla myyntikanava, vaan se voi toimia pelkkänä käyntikorttina.
Tänä päivänä potentiaaliset asiakkaat voivat etsiä tietoa yrityksestä monipuolisilla keinoilla, joten se, että yrityksellä on myös tili somessa, herättää luottamusta. Seuraavaksi yritys voi keksiä keinoja markkinoida ja mainostaa tuotteitaan. Se voidaan tehdä monella tavalla.
S O C I A L . C U T on Unsplash
Tili voi itsessään toimia mainosvitriininä, joka taas ohjaa verkkokauppaan. Sen kautta voidaan myös ohjata he, jotka haluavat ostaa tuotteet, ottamaan yhteyttä yritykseen esimerkiksi WhatsAppilla.
Toisaalta tili voi toimia tarinankertojana: kertoa yrityksen arjesta, esitellä sen työntekijöitä ja taustoja. Tällä tavoin yrityksestä muodostuu inhimillisempi toimija, joka houkuttelee kommunikointiin ja sen myötä myös asiakassuhteen muodostamiseen. Se voi toimia jo muodostuneiden asiakassuhteiden ylläpitäjänä ja asiakaspalvelijana.
Mitään yllä mainittua varten yrityksen ei tarvitse tehdä melkein yhtään taloudellista sijoitusta, vaan pelkästään hyvä kirjoitustaito ja kännykän kamera riittävät mielenkiintoisen sisällön tuottoon. Mainostuksesta ja some-tilin yhdistämisestä verkkokauppaan joutuu kuitenkin maksamaan jonkin verran, mutta kyseessä on tällöinkin melko pienistä summista – riippuen toki alasta ja myytävästä tuotteesta.
Vaikuttajamarkkinointi
Jotkut some-tilit ovat onnistuneet keräämään kymmeniä tuhansia seuraajia. Kyseessä voivat tällöin olla julkisuuden henkilöt, urheilijat, näyttelijät ja muut paljon julkisuutta saaneet henkilöt. Maailman suurimmilla julkkiksilla voi olla kymmeniä miljoonia seuraajia.
Heidän kauttaan voidaan tehdä vaikuttajamarkkinointia eli maksat tietyn summan siitä, että kyseinen vaikuttaja mainostaa tuotettasi seuraajilleen. Ainoastaan vaikuttajan täytyy vastata yrityksen arvoja sekä tuotteen tulla sopia vaikuttajan seuraajille, muuten mainoskampanja voi mennä täysin pilalle – ja se on todistettu jo monesti.
Esittele taitojasi sosiaalisessa mediassa
Osaatko ommella, neuloa, maalata tai omaat muuten vain erinomaiset kädentaidot? Sosiaalisen median tilit ovat oivia keinoja näyttää taitosi ja jopa myydä tuotteitasi eteenpäin. Tänä päivänä käsitöiden arvostus on erityisessä nousussa, ja esimerkiksi vaikeasti neulottavien norjalaisten villapaitojen suosio on huipussaan.
S O C I A L . C U T on Unsplash
Menestys on hidasta
Sosiaalisen median tilejä käyttävät tuhannet suomalaiset yritykset, joten kilpailu on kovaa. Menestystä on myös mahdotonta saada hyvin nopeasti, vaan se on kovan työn takana. Aktiivisuus on kuitenkin tärkeää ja hyödynnä kaikki saatavilla olevat keinot sekä valmiit alustat. Kyseessä on kuitenkin tärkeä kommunikointikanava nyt ja tulevaisuudessa.